Temat: Urządzenia peryferyjne
1. Klawiatura - uporządkowany zestaw klawiszy służący
do ręcznego sterowania urządzeniem lub ręcznego wprowadzania danych. W
zależności od spełnianej funkcji klawiatura zawiera różnego rodzaju
klawisze – alfabetyczne, cyfrowe, znaków specjalnych, funkcji
specjalnych, o znaczeniu definiowanym przez użytkownika.


2. Mysz - urządzenie wskazujące używane podczas pracy z interfejsem graficznym systemu komputerowego.
Mysz umożliwia poruszanie kursorem po ekranie monitora poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Mysz odczytuje zmianę swojego położenia względem podłoża i wysyła ją w formie danych cyfrowych do komputera, który dokonuje odpowiedniej zmiany położenia kursora na ekranie. Najczęściej wyposażona jest w dwa przyciski i kółko do przewijania ekranu, które może również pełnić rolę trzeciego przycisku.

Mysz umożliwia poruszanie kursorem po ekranie monitora poprzez przesuwanie jej po powierzchni płaskiej. Mysz odczytuje zmianę swojego położenia względem podłoża i wysyła ją w formie danych cyfrowych do komputera, który dokonuje odpowiedniej zmiany położenia kursora na ekranie. Najczęściej wyposażona jest w dwa przyciski i kółko do przewijania ekranu, które może również pełnić rolę trzeciego przycisku.
3. Joystick - urządzenie wejścia komputera, manipulator
służący do sterowania ruchem obiektów na ekranie. W podstawowej wersji
zbudowany z wychylnego drążka zamocowanego na podstawce, którego
przechylenie w odpowiednim kierunku powoduje stosowną reakcję
sterowanego obiektu, oraz w przyciski uruchamiające przypisane im
działania i dodatkowe funkcje sterujące, znajdujące się na podstawce i
samym drążku. Pierwsze dżojstiki nie służyły do rozrywki (ang. joy
stick), lecz do sterowania samolotami, nazywano je wtedy „drążkami
sterowniczymi” (ang. „control stick”).


4. Monitor - ogólna nazwa jednego z urządzeń wyjścia do
bezpośredniej komunikacji operatora z komputerem. Zadaniem monitora
jest natychmiastowa wizualizacja wyników pracy komputera.


5. Drukarka - ogólna nazwa jednego z urządzeń wyjścia
do bezpośredniej komunikacji operatora z komputerem. Zadaniem monitora
jest natychmiastowa wizualizacja wyników pracy komputera.


6. Ploter - komputerowe urządzenie peryferyjne,
służące do pracy z dużymi płaskimi powierzchniami, mogące nanosić
obrazy, wycinać wzory, grawerować itp. Plotery są również używane do
kreślenia map. Ploterów używają głównie graficy komputerowi,
poligrafowie i architekci.


7. Tablet LCD - urządzenie wzorowane na laptopach.
Dodano do niego jednak cechę znaną z palmtopów - ekran dotykowy.
Przekątne ekranów w tabletach są mniejsze niż w notebookach, np. 7, 8
lub 10 cali, jednakże pozostałe ich parametry (częstotliwość taktowania,
wielkość RAM) dorównują notebookom. Posiada on wiele ułatwień, np.
funkcje rozpoznawania pisma odręcznego, klawiaturę ekranową. Tablety PC
oparte są głównie na systemach z rodziny Microsoft Windows lub Linux.


8. Skaner - urządzenie służące do przebiegowego
odczytywania: obrazu, kodu paskowego lub magnetycznego, fal radiowych
itp. do formy elektronicznej (najczęściej cyfrowej). Skaner przeszukuje
kolejne pasma informacji odczytując je lub rejestrując. Nie jest to więc
zwykły czytnik, a czytnik krokowy (np. skaner obrazu nie rejestruje
całego obrazu w jednej chwili jak aparat fotograficzny, a zamiast tego
rejestruje kolejne linie obrazu - dlatego głowica czytająca skanera
przesuwa się lub skanowane medium pod nią). Nazwa skanera jako czytnika
przebiegowego, często przenoszona jest na czytniki nieprzebiegowe (np.
elektroniczne).


9. Głośniki - przetwornik elektroakustyczny (odbiornik
energii elektrycznej) przekształcający prąd elektryczny w falę
akustyczną. Idealny głośnik przekształca zmienny prąd elektryczny o
odpowiedniej częstotliwości na falę akustyczną proporcjonalnie i
liniowo. Rzeczywisty zakres częstotliwości, w którym głośnik wytwarza
falę ciśnienia proporcjonalnie do napięcia (z dopuszczalnym odchyleniem)
nazywa się pasmem przenoszenia głośnika.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz